Sunday, April 25, 2010

menagih kasih dihamparan suci..


terkadang kita leka dan lalai kehidupan yang begitu indah ini..sedangkan nikmat yang Allah SWT berikan kepada kita,sudah cukup untuk kita menyatakan cinta kepadaNya...tapi itulah yang dinamakan manusia..manusia yang tidak pernah merasa Qanaah dengan apa yang dianugerahkan olehNya..subhanallah..begitu kerdilnya kudrat insani..baru diuji oleh Allah sedikit,sudah rebah tak mampu berdiri..lemahnya diri,baru saja bayu dunia menyapa pipi sudah melayang tak sedarkan diri..baru saja diuji dengan seorang lelaki atau wanita,iman sudah bisu menyepi..nafsu kawal diri..lemahnya diri..asyik ketawa tak kering gusi,lupa menangis mengingati mati...sungguh kecil kudrat seorang insan kan?

kekadang hati ini merintih..kenapa begitu sukar untuk tetapkan iman...bila nafsu dah mengisi ruangan hati kemana iman merajuk pergi?...ya Allah...sungguh sukar untukku mengucapkan dengan kata-kata...

ku menagih kasihMu ya Allah..dihamparan suci ini ku memohon maghfirohMu..sungguh,teringin sekali ku menjenguk syurgaMu..kerana aku tahu insan sepertiku tidak layak ke syurgaMU..

Wahai Tuhan ku yang Esa
Bila kenangkan QaharMu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksaMu

HambaMu rasa putus asa
Siapakah dapat bersihkan diri
Dari segala dosa yang memburu
Setiap hari setiap ketika

Tika mengenang GhafarMu
Putus asa tiada lagi
Semangatku pulih kembali
Harapanku subur kembali

Ujian menimpa menekan di jiwa
Tak sanggup meneruskan perjuanganku
MehnahMu itu penghapus dosaku
Mengganti hukumanMu di akhirat

Di waktu mengenang rahmatMu
Terasa diri kurang bersyukur
PadaMu harusku memohon
Moga syukurku bertambah
Alangkah susahnya
Mendidik nafsuku
Yang tidak dapat melihat kebenaranMu
Bantulah hambaMu
Dalam mendidik jiwaku ini


hanya padamu ku mohon keampunan...kekadang kita semakin jauh dengan Allah..kenapa?? tanyalah hati,kemana iman merajuk pergi..kenapa nafsu dirajai?rendahkah martabat kita mudah benar dikalahkan dengan nafsu..?

ku seru kepada diriku dan sahabat-sahabat..bangunlah mencari TuhanMu..hanya inilah satu-satunya jalan ketenangan yang hakiki...kebahagiaan yang abadi..begitu murah pahala yang Allah tawarkan..kenapa hati masih ego dan keras untuk menerima simpati daripada Pencipta kita sendiri??

Allah masih memberi nikmat kepada kita ..walaupun kita sering lupa padaNya..Alhamdulillah...ya Allah kami amat memerlukankan Mu,setiap detik,setiap saat,kami hanya menagih kasih sayangMU..walaupun kami tahu bahawasanya Engkau tidak pernah perlukan kami..Ya Allah..rahmatilah ibubapa kami..kurniakanlah mereka hati yang tenang,kesihatan yang baik,ampunilah dosa-dosa mereka..juga sahabat dan guru kami semoga mereka juga terpilih dari kalangan orang-orang yang syahid dijalanMu..

WassaLamm..=)

No comments:

Post a Comment