Wednesday, June 15, 2011

inDah..=) Thanks To Allah...


Bismillahirrahmanirrahim...

********

Aku memandang jam ditanganku,tepat pukul 6.15 petang.."alamak dah lewat ni,takut sampai lewat pulak kat sekolah nanti.."bisik hatiku. Lalu aku bergegas mengambil kunci kereta.."Hujan lebat jugak hari ni.."ujarku..dengan bismillah,ku memulakan perjalanan ku dengan kereta kancil yang berwarna biru milik abah..

Tepat jam 6.25 aku parkirkan keretaku didepan sekolah..alhamdulillah..aku menarik nafas lega..aku disambut dengan suara-suara anak-anak yang riang..dari jauh aku melihat senyuman anak muridku.."assalamua'laikum ustazah,laa ustazah datang dengan kereta ke? ingatkan kereta sape yang warna biru tu.."ujarnya dengan senyuman..aku hanya tersenyum dan mengangguk..mungkin warna dia agak striking..

**********
Loceng berbunyi tepat jam 6.30 petang..aku masuk ke kelas Tahfiz 2..aku lihat ramai lagi anak murid ku belum sampai.."mungkin hujan kot,dyorang lambat skit.."bisikku..sebenarnya tempat yang ku mengajar adalah sebuah pusat pengajian islam,agak dekat dengan rumahku, masih dalam daerah yang sama..Subjek yang amat ditekankan dan wajib disini,ialah subjek al-Quran dan tajwid..yang mana subjek sampingannya ialah bahasa arab,jawi,dan hafazan al-Quran..



"Assalamua'alaikum ustazah..",mohd ilmam menyapa ku.."maaf lambat ustazah..".."oh,tak pe,ustazah faham.."ujarku dalam senyum..aku mulakan kelas dengan nama Allah SWT dan salam berserta doa..setelah mencatat attendant..murid-muridku datang secara individu,untuk Tasmi' al-Quran..kelas ku mulai bising,agak mengganggu ku untuk mendengar bacaan..lalu aku menegur mereka bilhikmah..maklumlah,dalam kelasku,umur murid-murid dalam lingkungan darjah empat hingga tingkatan 1..cuma ada seorang je 6 tahun,sebab tak boleh berpisah dengan kakaknya...


Ada jugak yang memang banyak mulut dan nakal..macam-macam soalan dia tanya..kadang-kadang soalan dia membuatkan ku tergelak..hehe..sedang ku khusyuk mendengar bacaan..seorang anak murid yang nakal tu bertanya..agak advanced soalan dia.."ustazah,ustazah,bakpo kalu dulu kae,dio beku firaun,sebab nok tunjuk ko oghe ramadan generasi maso depe,kalu gitu,bakpo dio tok wak jugok kt nabi..nanti biar kito buleh tengok jugok kea,ustazah kae??.."dia bertanya dengan mimik muka yang sangat comel..


Aku terkesima..bukan ape,dek advanced sangat soalan dia,klu tak silap aku dia baru darjah 2 atau 4 macamtu la, tapi dah jauh dia fikir..sebenarnya maksud soalan tu, kenapa kalau dlu,dia awetkan firaun,untuk tontonan umum dan generasi masa depan..klau macam tu kenapa dia tak xbuat kat Nabi jugak nanti kita semua boleh tengok..macam tu la bunyinya..



Aku yang khusyuk mendengar bacaan al-Quran anak muridku,lalu terlalai seketika..memikirkan nk jawab macam mana,sesuai dengan umur dia..lalu,aku berikan isyarat tangan,tunggu sekejap,"jap lagi ustazah jawab yer,sebab nk hbiskan yang salsabila ni dulu.."

***********

Loceng rehat dan waktu solat maghrib pun berbunyi..alahaii.. tak sempat jugak nk jawab..tepat pukul 8.oo malam,semua anak muridku menyambung bacaan mereka,dan aku pun teruskan pelajaran untuk hari ini iaitu bahasa arab seperti dalam buku perancangan yang ada ditanganku..malangnya memang tak sempat nk jawab jugak hari ni..


*********


Kelas tamat jam 8.45 malam..loceng berbunyi menandakan solat isyak berjemaah sudah tiba.. Seusai itu,semua murid menadahkan tangan,dan berdoa..setelah itu semua murid boleh bersurai..aku yang mengawal keadaan kat situ,agak sukar,terutamanya budak-budak lelaki..tak dengar cakap orang..murid perempuan baik je,takde masalah bagi aku, then they make a queue dan bersalaman dengan ustazah-ustazah kat situ...termasuk aku..


Biasanya ustazah kat sini ada tugas selepas mengajar..macam bersihkan tandas,sapu sampah dan lain-lain..selepas selesai tugasanku ,ku berehat..sambil menunggu murid-muridku semuanya selamat pulang..


**********


ku merenung jauh.."tentang soalan mua'zzam tu,simpan untuk esoklah jawapannya"..bisik hati ku..Namun,aku memang dah ada jawapan sebenarnya..pada pendapatku,kerana Rasullulah SAW, seorang insan yang sangat mulia..perit jerih Beliau menyampaikan islam..perlukah kita zalimi seorang insan yang begitu hebat,jua kekasih Allah??..Yang mana Fir'aun pula seorang manusia yang sangat zalim..juga dia mengakui dia adalah tuhan semesta dan tujuan dia awetkan untuk memberikan pengajaran kepada ummat manusia...



mindaku terus berlegar-legar..teringatku pada kenangan-kenangan indah persahabatan..matrikulasi..maahad...semua itu mengukir kenangan indah..indahnya bagaikan pelangi selepas hujan..Esok pun akan ku jalani rutin harian yang sama,pagi shift kat rumah,petang kat sini..penat tu memang agak penat,yang penting pengalaman dan pengorbanan..


"Fatin..."sapa seorang ustazah yang ada disitu..lamunan ku lantas terhenti.."balik ngan ape?.."sambung ustazah tdi.."ooh,dengan kereta.." ujarku..sambil kami menunggu murid-murid pulang,kami berbual-bual..seusai itu aku pun menghidupkan enjin keretaku,untuk pulang...

Aku tersenyum sendirian...cukup bahagia kerana Allah SWT,memilih aku,untuk berkongsi pengalaman mengajar seiring dengan ustazah-ustazah lain..walaupun ia sementara...

Terima kasih Ya Allah..





Wassalamm...

No comments:

Post a Comment