Thursday, July 28, 2011

Allah...aku hanya Insan biasa...

******
Aku menunggu nombor giliranku ke kaunter seterusnya..penat sudah terasa diri ini dari pukul 8 pagi aku menguruskan pemeriksaan kesihatan di klinik kerajaan berdekatan...

Aku melihat jam ditanganku..tepat pukul 10.30 pagi..2 jam setengah sudah berlalu..
dan ini adalah last kaunter..Alhamdulillah..jap lagi bleh makan dan rehat.."bisik hatiku..kerana perut dh berkeroncong..

TiiingtOOng!! nombor 35...
"eh,nombor aku.."bisikku...aku bergegas masuk..
di dalam bilik itu masih ada seorang pesakit..makcik yang agak berusia umurnya..

lalu Doktor itu memanggil aku...

Dr : Assalamu'alaikum...
Aku: waa'alaikummussalam wbrt...
Dr : awak nak ke mana??
Aku:UMT..(sambil memberikan senyuman)
Dr : UMT tu ape?? saya tak kenal UMT! tak ada masa zaman saya! lain la kalo U yang dah memang terkenal...

****
Aku tersentap..agak terguris dihati ini..ya Allah aku hanya insan biasa..yang memerlukan sokongan dariMU..

lalu aku menyambung..
****
Aku: Universiti Malaysia Terengganu..(senyum dalam duka)

******
Dr itu hanya mengangguk..
Didalam borang itu,ada 1 page yang memang aku terlupa nak tandakan..disitu tertulis perakuan pemohon..

Ya Allah aku terlupa...
*****
Dr: ni...kenapa tak isi halaman ni..sinikan dah tulis perakuan pemohon! awak ke saya nak masuk U??nak kata tak reti,dah nak msuk U,nak kata nyanyuk,tak tua lagi...ishhh..

lantas,sampuk seorang abang yang membawa maknya yang sakit.."alah dr..first time,nervous kot.."guraunya..

Dr: first time?? semua orang masuk U first time...

aku terkedu..hati mulai menangis atas kesilapanku...hinanya aku rasa Ya Allah...

Namun,aku masih tersenyum..aku membisu tanpa kata..Dr itu terus menandatangani borang2 itu..

lalu berkata.."dah siap! awk boleh balik.."

Aku,mengangguk,dan menghadiahkan senyuman yang amat menyakitkan bagiku..
lalu keluar dari bilik itu..

Aku menelefon kepada ma,supaya datang mengambilku,kerana tadi dia yang menghantarku...
mama ku sampai..aku masuk dan terus menyepi di dalam kereta...

Apabila,hampir sampai dirumah,aku bersuara.."ma...patut ke seorang doktor melemparkan kata2 kasar kepada patient nya??.."

Aku berkongsi rasa kecewa aku,dengan insan yang aku kasihi..yang tiada gantinya..

Setelah ma,memberi kata2 semangat..aku tersenyum kembali..
Terima kasih ma..kerana masih lagi memberikan sepenuhnya kepercayaan mama kepada ku..
Aku pasti akan belajar bersungguh-sungguh lagi...InsyaAllah..=) demi ibu bapa ku...

kejadian ini pasti ada hikmahnya..Aku bagaikan terhantuk..sedar..siapa diriku..tak sehebat seorang doktor...tapi,akan ku jadikan kata2 itu sebagai pengeras semangatku..utkku terus melangkah lebih jauh...

Ya Allah...hati ku selalu mengucapkan kta2 ini...
Pelangi yang selalu aku tunggu itu sudah kelihatan Ya Allah...
terima kasih Ya Allah...
Aku tahu, bahawa Engkau lebih tahu ini lah jalan yang terbaik buat ku...

Aku kan teruskan perjuangan ini...
DemiMu..
KekasihMu...
Ayah dan Ibu ku...

Syukran Ya ALLAh!!!
aku hanya lah insan biasa...
yang sentiasa menagih kasih dari MU...

WAssaLamm...............

No comments:

Post a Comment