Sunday, March 21, 2010

KeMbaRa Di BuMi MaaHad...(1)




"Alhamdulillah wassyukurillah....terima kasih Ya AllaH.."bisik hatiku..setelah melihat namaku terpampang dikelas tingkatan 1 Maahad Muhammadi (p) Pasir Pekan..(Mp3)..ku menarik nafas lega,kerana aku dipilih oleh Allah S.W.T untuk meneruskan pengembaraan ilmuNya di bumi Maahad..

Pengembaraanku bermula......

Setelah 3 hari aku terlibat dengan Minggu Ukhuwwah..aku sambung belajar..Disini aku mula mengenal erti"ISLAM"...terlalu banyak yang aku pelajari..tauhid,feqah,tafsir,hadis,nahu..dan banyaklagi..."terlalu luas ilmu Allah..."ujar hatiku,mengagungkan kekuasaanNya..Disini juga,aku mengenal erti sahabat..perjuangan..serta pengorbanan..kerana aku,bukan keseorangan di bumi Mp3 ini..aku ditemani sahabat-sahabatku yang begitu memahami diriku..suka duka kita bersama..atikah..k.syu..fatina..farah..hajar..maryam..ku untaikan rasa rindu buat kalian..sementara aku terus berjalan mencari makna kehidupan..

Setiap pagi kami (atikah,farah dan aku) mengayuh basikal bersama-sama ke Mp3..sambil merenung kejadian Allah..sungguh indah..bercampur dengan angin dingin bayu pagi..beserta kicauan burung-burung bertebangan..indahnya hidup berukhuwwah..

ketika kami berada di tingkatan 2..kami diajar erti kesungguhan..kerana kami perlu menduduki peperiksaan PMRU..kami bersungguh-sungguh untuk menagih sebuah kejayaan..Dan alhamdulillah aku memperoleh 9 A 1B..aku mengucapkan kata syukur yang tidak terhingga kepada yang Maha Pemberi Rezeki...tidak ketinggalan sahabat-sahabatku..semuanya mendapat kecemerlangan...

Dalam keriangan indah hidupku..Aku diuji oleh Allah S.W.T..ketika aku di tingkatan 3..aku hanya mendapat keputusan yang hanya "ckup makan"..tapi apapun kejadianNya..aku yakin pasti ada hikmahNya...sementara sahabat-sahabatku yang lain,semuanya cemerlang..aku suka dalam duka..senyum dalam rintih..aku pasrah..

Setelah itu,kami sahabat..tekad untuk menyambung ke aliran sains..dengan kehendakNya..Allah telah memisahkan jasad dan roh kami..tapi tak mungkin hati kami..kerana hati-hati kami telah diikat rasa kasih dan sayang olehNya..

Namun..hanya aku yang dilempar jauh dari sahabat-sahabatku..setengah dari mereka menyambungkan pelajaran mereka di maahad muhammadi kota bharu..Maahad yang menjadi impianku suatu ketika dulu..tapi mungkin ia tidak tercipta buatku..............



No comments:

Post a Comment