Saturday, March 20, 2010

warkah ke syurga..


Dengan Nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha penyayang..

sering ku titipkan doa agar kita semua sentiasa berada dibawah payungan rahmat dan hidayah yang Maha Esa..

Dalam kekalutan dunia pada keika ini..daku amat berharap agar Allah sudi mengampunkan dosa kita semua..dalam manusia tidak lagi takut akan Tuhannya..dalam keadaan manusia tidak mengenal yang mana hak dan batil..dan dalam keadaan manusia tidak lagi dapat membezakan yang mana pahala dan dosa..Moga-moga doa yang selalu kita pohon di makbulNya..

Walaupun dalam kehidupan seharian..kadangkala kita lupa kepadaNya..dan kadangkala kita ingat kepadaNya..tapi yang pasti terlalu banyak masa kita habiskan bukan untukNya..

Buat permata islam yang sudah tentu dikasihi Ilahi dan dirindui Nabi..Sesungguhnya Islam itu bukan sekadar agama..tapi ia cara hidup kita..Sama ada kita berpakaian..bertutur..belajar..bekerja..atau dengan kata yang lebih mudah..bermula kehidupan kita daripada bangun tidur sehingga kita tidur kembali,semuanya Allah telah gariskan untuk kita..Hatta sebelum lahir sehinggalah kita ditempatkan didalam liang lahat..Islam juga telah mengajar semuanya..

Seringkali kita mendengar sabda Rasulullah SAW..yand bermaksud..."Islam itu tinggi,tiada yang tinggi selainnya.."tapi sayang sekali kita sendiri yang merendahkan martabat islam itu sendiri..kita menjauhkan diri darinya..bahkan kita malu apabila Islam itu menjadi identiti kita..

Kita lalai dengan kehidupan kita,sehingga kita menyangka dunialah syurga yang kekal abadi untuk kita..sehingga lupa Allah SWT Tuhan yang Maha Esa sedang memerhati kita..Kita tahu adanya Allah,tapi kita masih melanggar perintahNya..sombong kepadaNya,kerana kita lupa kepada Pemberi segala nikmat sehingga orang kufur kepadaNya..kita tahu benarnya ALQuran..tapi kita tidak mengambil iktibar daripadanya..kita juga tahu adanya Syurga dan neraka,pahala dan dosa.. tapi masih tidak mempedulikan yang Maha Kuasa..

Buat mutiara Islam..yang InsyaAllah akan terus bergemerlapan di bumi ALLAH..Prof Hamka pernah berkata"kita boleh menghitung usia kita,yang telah kita gunakan,tetapi kita yidak boleh menghitung berapa lagi usia kita yang masih tinggal.."Persoalannya,,bagaimana persediaan kita apabila usia yang terkandung didalam jasad sudah habis digunakan..??

Masihkah dikau ingat akan firman Allah SWT...dalam hadis QudsiNya..yang bermaksud
'daripada Abu Hurairah r.a..Aku sesuai dengan dugaan hambaKU kepadaKU..Dan Aku bersamanya ketika dia ingat kepadaKu..Jika dia ingat kepadaKu dalam hatiNya..Aku juga akan mengingatinya dalam hatiKu..Dan jika dia ingat kepadaKu dalam lingkungan khalayak ramai..nescaya Aku akan mengingatinya dalam khalayak ramai yang lebih baik.. Dan jika dia mendekatiKu sejengkal..Aku pun akan mendekatinya sehasta..Dan jika dia mendekatiKu sehasta..Nescaya aku akan mendekatinya sedepa..Dan jika dia datang kepadaKu dengan berjalan...maka Aku akan mendatanginya dengan berlari.."(hadis riwayat Syaikhani dan Tarmidzi)

Walaupun sebesar bukit Uhud sekalipun dosa kita yang kita lakukan..sesungguhnya Allah SWT masih mengampunkan dosa kita...Oleh itu,,kembalilah kepadaNya..Andaikata hidup ini telah jauh dari landasan yang ditentukanNya...SesungguhNya kasih Allah membatasi kasih sayang seluruh makhlukNya...

Setakat ini sahaja nukilanku buatmu..semoga hidupmu dirahmati Allah selalu..Wassalam

No comments:

Post a Comment